اسرائیل حمله به ایران را در پی افشای اطلاعات پنتاگون به تعویق انداخت

فرمانده سپاه پاسداران، اسرائیل را به عملیات زمینی تهدید کرد، پزشکیان گفت سازمان ملل «کارآیی» ندارد

منابع اطلاعاتی در اسرائیل خبر داده‌اند که این کشور در پی افشای جزئیات برنامه حمله به ایران از پنتاگون به ناچار حمله تلافی‌جویانه به ایران را به تعویق انداخته است.

تایمز اسرائیل، روز پنج‌شنبه سوم آبان به نقل از روزنامه بریتانیایی تایمز و یک منبع اطلاعاتی در اسرائیل نوشت با وجود اینکه در اسناد افشا شده از اهداف احتمالی حمله اسرائیل نام برده نشده، مقام‌های این کشور نگران‌اند که جزئیات ارائه شده می‌تواند به جمهوری اسلامی در پیش‌بینی الگوهای خاص حمله کمک کند.

بر مبنای این گزارش، اسرائیل حالا طرح دیگری را جایگزین طرح پیشین کرده است اما نیاز دارد تا قبل از هر اقدامی برای آن ساز و کار جنگی پیش‌بینی کند.

به گفته منبع اطلاعاتی تایمز، نشت اسناد آمریکایی، به دلیل نیاز به تغییر راهبردها و مولفه‌های خاص، حمله به ایران را تاخیر انداخت. این فرد با تاکید بر اینکه حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران انجام خواهد شد، گفت که زمان انجام حمله بیش از آنچه قرار بود، طول کشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسناد محرمانه حاوی جزئیات برنامه‌ریزی شده حمله اسرائیل به ایران، نخستین‌بار روز جمعه در کانال تلگرام نشریه میدل ایست اسپکتیتر منتشر شد و در فاصله کوتاهی، بسیاری از کانال‌ها و حساب‌های فارسی‌زبان آن را بازنشر کردند. در حال حاضر اف‌بی‌آی در حال تحقیق در مورد چگونگی انتشار این اسناد است.

حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران، در پی عملیات موسوم به وعده صادق ۲ انجام می‌شود که در آن جمهوری اسلامی، حدود ۲۰۰ موشک بالستیک را به اسرائیل شلیک کرد. این حمله که به کشته شدن یک فلسطینی و بر جای گذاشتن خسارت‌های جزئی منجر شد، اقدام تلافی‌جویانه تهران برای ترور اسماعیل هنیه و و سید حسن نصرالله رهبران حماس و حزب‌الله بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر به تناوب تهدید کرده‌اند که حمله اسرائیل را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که به تازگی با محوریت همین موضوع سفرهای مختلفی به کشورهای منطقه داشت، در جریان برگزاری اجلاس بریکس در روسیه بار دیگر تهدید کرد که در صورت حمله اسرائیل، جمهوری اسلامی، پاسخی «متناسب و حساب‌شده» خواهد داد.

در همین حال، مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم نیز بدون اشاره به نقش جمهوری اسلامی در تنش‌های منطقه‌ای ادعا کرد که سازمان ملل متحد کارآیی لازم برای پایان دادن به بحران را ندارد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران نیز روز پنج‌شنبه طی سخنانی، اسرائیل را به عملیات زمینی تهدید کرد و ضمن اشاره به ادعای «نابودی اسرائیل» از سوی علی خامنه‌ای گفت که «تصمیمات ناعاقلانه می‌تواند سقوط رژیم صهیونیستی را با شتابی عجیب همراه کند».

فرمانده سپاه پاسداران، به سامانه آمریکایی تاد نیز اشاره کرد و به اسرائیلی‌ها گفت که به آن اعتماد نداشته باشند، زیرا قدرت محدودی دارند و از کار می‌افتند. او گفت: «به قدرتی محدود تکیه کرده‌اید که تمام می‌شود. هر چقدر شما شلیک کنید، دشمنان شما چند برابر شلیک خواهند کرد.»

حسین سلامی، همچنین ادعا کرد که جوانان ایرانی برای «جهاد و شهادت از هم سبقت می‌گیرند» و «ملتی با این مشخصات» از جنگ «آسیب‌ نمی‌بیند». او اسرائیل را «منفورترین و منزوی‌ترین نظام سیاسی عالم» خواند و ادعا کرد که هیچ مقام سیاسی به جز آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به این کشور سفر کنند.

فرمانده سپاه پاسداران، در ادامه سخنانش نیز برخی عملیات جنگ ایران و عراق را مثال زد و با تهدید اسرائیل به حمله زمینی گفت: «به رژیم صهیونیستی این آدرس را می‌دهیم که به عملیات فتح المبین و بیت المقدس ما نگاهی بیاندازد و ببیند آیا می تواند در مقابل یک فتح المبین دیگر بایستد. آیا اگر موتور عملیات زمینی روشن شود می‌تواند از مقیاس عملیات بیت المقدس ما در سال ۱۳۶۱ بگریزد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی، در حالی به رجزخوانی و تهدید ادامه می‌دهند که سایه جنگ در ایران، وضعیت اقتصادی نابسامان را وخیم‌تر کرده و سفره مردم را هدف قرار داده است. طی روزهای اخیر نیز نرخ طلا، سکه و ارز در ایران به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.